lørdag 16. juni 2012

LANTKÖK


Idag har jag pysslat i köket och nere i hallen med det nya skåpet:). Sånna här dagar när regnet öser ner är det så skönt att bara vara, och göra precis det man känner för. Nåja, vi har varit ute en sväng också, åkte till Lier Planteland, och där fyndade jag ett par mårbacka och en hortensia på rean:). De små rosorna har jag plockat från trädgården, vilken lycka. 

Något som går lite i perioder hos mig är spetsband. Ibland vill jag inte se röken av det och tycker det är alldeles för plåttrigt:). Men idag kom lusten tillbaka och jag fullkomligt överröste saker och ting med spets, haha.


En liten pelargon och fina vaser står överst på tallrikshyllan. Lätt att komma åt nu när trädgården ger så många små buketter:).


Den vackra vasen fick vi av våra vänner i 17-maj present för ett år sedan med ett ljus i, den hade jag ställt ner i förrådet med "terassprylar" och glömt bort att vi hade. Blev så glad att jag hittade den. Har satt spets runt och satt vårt finbestick i som jag fyndade på Kid Interiør tidigt i våras.



Vad vore ett lantkök utan en tallrikshylla:)


Det här är min favoritdel av vårt kök. Det fina skrivbordet är en släktklenod som jag älskar. Tänkte aldrig att det skulle stå i mitt lantkök när jag blev vuxen, när min mamma hade det som skrivbord när jag var liten:).


Nu när spetslusten har kommit tillbaka, måste jag säga att jag bara älskar spets tillsammans med gamla loppisprylar som mandelkvarnen och vågen:). 


Ljuvligt doftande små minirosor i en liten söt vas, behövs inga stora grejer för att skapa stämning ♥


Köket ligger i anslutning till matsalen vilket är väldigt smidigt.



Här är andra sidan av köket. Som jag sällan bloggar om:). Vet inte, tycker kanske inte det är så kul med bilder på elektriska köksprylar som kaffebryggare, kaffemaskin osv. Men min Kitchen aid och min Dualit brödrost visar jag gärna:).


Det lilla flugskåpet är från en dansk inredningsbutik. Och emaljredskapen är Nigellas, som jag köpte hela setet för 200 kr i London för några år sedan:).



Köket fick sig en uppgradering i vintras. Förr var randen i mitten gul och blå, urk!!! Nu grå och matchar det vita. Vi bytta också alla knoppar och handtag. Antik finish heter dessa och är från Bauhaus.



Våra bänkskivor är i vitt trä.


Här är åbäket:) som vi använder ca 1000 gånger om dagen:). Inte så konstigt att jag vill byta ut den mot den cremevita Nespressomaskinen jag skrev om häromdagen:). De stora muggarna 
är från Ikea och vi har de vita, rosa och beiga. Förresten, har ni tips på RIKTIGT goda nespresso-pods så säg till. Vi kör på de starkaste, men jag kunde tänka mig lite mildare och lite ljusare färger:).


Och så har jag en liten hörna med trådsaker. Den här stora korgen är köpt i Danmark, min man trodde det var en kräftbur, haha,  och de små hjärtljusstarkarna i samma material är från Miljögården.


Som ni kanske har märkt är det en blomma som har lite övertag och syns mest i alla rum just nu här hemma:).


Idag har vi faktiskt haft en del tända ljus, trots att det är den 16 juni:).


Det var vårt kök.

Nu är det middag och film här!