torsdag 21. juni 2012

Svar på frågor från frågestund


Vad kul med lite frågor. Här kommer frågor och svar:).

Kan du inte tipsa om bra webbutiker här i Sverige? Är det dax för barn hos er snart?? Tack för en inspirerande blogg:) 

Svar: Tusen tack:). Jag handlar oftare i danska webbutiker än svenska faktiskt. Jag bor ju i Norge och jag tycker ibland det är smidigare från Danmark. Men självklart handlar jag i svenska också och då vill jag rekomendera några som jag tycker är superbra. Balders hage, Lilla tussilago, Jordgubbar med mjölk & Louise interiör. Dessa har jag handlat ifrån det sista året:). Den bästa danska butiken är helt klart Møllegaarden. När det gäller barn så är svaret att vi vill ha en stooor familj med många barn, men när det blir behåller vi för oss själva än så länge:). 

- Jag har samma fråga...är det inte dags för barn snart? Hur kommer det sig att du flyttade till Norge och var träffade du din man?
Kram, jag bara fullkomligt älskar din blogg...både den gamla och nya!

Svar: Tusen tack och så himla skoj att min blogg är till glädje:). Jo som sagt, barn ska vi ha, men när avslöjar jag inte, thihi. För att göra en lång historia kort så bestämde jag mig för att flytta en kort period till Oslo och jobba som au pair, detta var då nyåret 06-07. Jag flyttade själv och kände ingen. Av en slump  min andra helg i Norge, hamnade jag på en hemmafest hos en svensk kille som en av mina kompisar varit tillsammans med. Där träffade jag min Älskade R för första gången. Det var kärlek vid första ögonkastet och jag visste redan då att det skulle bli vi. Han var lång, mörk och mycket äldre än mig, och pratade norska såklart vilket charmade mig till tusen, mitt hjärta stannde när jag såg honom. 

Sedan dess har vi varit oskiljaktiga och nu är vi gifta sedan två år tillbaka.  Mina 6 månader här förändrades plötsligt till att bli mitt liv i stället. Så att jag stannar i Norge för gott, är ju kanske inte så konstigt:) Det är lite roligt, för mina föräldrar, vänner och syskon sa hela tiden precis innan jag åkte att du kommer hitta din drömkille där borta, en riktig norrbagge och så får vi aldrig se dig mer, haha. Men det är  högsta prioritet för mig och har varit hela tiden, att kontinuerligt hälsa på varandra och dela vardagen med alla nära och kära hemma i Sverige trots avståndet och det tycker jag vi är jätte duktiga på. Speciellt eftersom vi är en väldigt nära och tight familj.


Tänkte höra om du ville visa eran tvättstuga & entré? :) super fint hus! Trevlig midsommar, kram!

Svar: Tusen tack och trevlig midsommar tillbaka:). Jag har tänkt att visa tvättstugan på bloggen. Nu har jag äntligen börjat få det lite fint där, så håll utkik. Det kommer ett inlägg under sommaren:). I anslutning till tvättstugan har vi också ett jätte stort skafferi, det ska få en liten uppgradering också så det ska ni få se sedan.

 Entrèn ska jag också visa såklart om ni vill det. När man kommer in i vårt hus så är det första man kommer in i en pytte liten hall där vi har hatthylla och skohylla. Därefter kommer en vägg och dörr, och bakom där är en större hall. Detta ska vi förstås åtgärda. Väggen skal rivas och voila har vi en megastor hall och öppet och fint. Detta vet jag inte när vi ska göra. Så ett inlägg om dagens entrè kommer absolut snart. Nu efter att jag har svarat, så kommer jag på att du kanske menar entreèn till huset, alltså utsidan av huset vid ingångsdörren? Då får du fråga igen om jag missförstod:).

- Vart får du all inspiration ifrån? :-) Du är ju så otroligt duktig på att inreda. Kramar!

Svar: Jag blir rörd, tack snälla. Det är oerhört roligt att få höra att du tycker det. Om man frågar mina föräldrar om jag alltid varit galen i hem och inredning så är svaret ja. När jag var mellan 10 och 12 år fick jag ett eget rum i källaren i vårt hus. Det var då det började på riktigt om jag minns rätt. Några år senare fick jag ett nytt rum på övervåningen, som jag fick renovera med nytt golv, nya tapeter och nya möbler och då var jag i himmelriket kan jag säga. Sedan har intresset för detaljer och inredning bara ökat och ökat och när jag flyttade hemifrån och kunde göra precis hur jag ville öppnades en helt ny värld. På vägen har jag varit igenom en del olika stilar, allt från modernt och stilrent till färgsprakande inferno, men det är i den vita lantliga stilen jag landat och kommer stanna. 

Min inspiration är i mitt huvud non stop, jag kan inte riktigt sätta fingret på varifrån den kommer, men såklart är det i tidningar, i tv program, andra bloggar, upplevelser, resor, mina dagliga promenader i lantliga omgivningar mm. Men jag skulle nog säga att det är en önskan om att skapa saker som är vackra för ögat och som gör att vi trivs här i vårt hem som är själva drivkraften. Jag tycker om att visualisera och föreställa mig hur saker "kan" se ut tillsammans och då framförallt kanske efter en liten uppfräshning. Jag har många gamla möbler från loppis som nu är vita och vackra och passar fint tillsammans med andra nyare saker. Att tro på sig själv och tro på att det kan bli fint är a och o. Min man skulle nog inte tycka det var så kul när jag släpar hem gamla bruna avdankade möbler, om han inte trodde på mig och möjligheten till att göra något fult till vackert.

När jag gjort ett stilleben, tex en stor fin bricka med massa vackert pynt på. Den tillfredsställelsen jag får varje gång jag ser på den, den ger mig massa energi till att komma på ännu mer saker och pyssla ännu mer. Hoppas jag inte förklarar som en kråka:).

Ett tips som jag kan dela med mig av som är smart och helt gratis, är att gå in och surfa runt i nätbutikerna och se om du hittar nåt du verkligen vill ha och som du tycker är jätte vackert. Istället för att klicka på varan och lägga i shoppingkorgen, så tänk till lite. Har du saker hemma som kan se ca likadant ut om du pysslar till det lite? Det är gratis och 100 ggr roligare. Ett ex är en korg med små glasvaser som jag hittade i en nätbutik som jag bara var tvungen att ha. Men 400 kr var alldeles för dyrt. Jag rotade i lådan med gamla syltburkar, hittade lite spets och fäste runt de tre burkarna tillsammans och klippte av några kvistar från mårbackn, och voila!!! Gratis och minst lika fint, om inte ännu finare:). Se bilderna i detta inlägg. 

- Hej, vad jobbar du med och vad gör din man ? Hur träffades ni? Tack för en underbar blogg är så kul att läsa!

Svar: Vad roligt att du tycker det är roligt att läsa. Blir glad att kunna inspirera. När det gäller arbete så är jag diplomerad massös, men har bytt bana och arbetar sedan 5 år tillbaka inom administration. Min make arbetar i IT-branchen. Hur vi träffades kan du läsa här över.

- Hej Hej ! Mycket insperade blogg !! Älskar din inredningsstil =) Jag har fått många fina ider =) Men jag undrar en sak ang. när du målar om möblerna. Vad för färg använder du ? Sparyar eller använder du pensel? Sen underar jag också vad du arbetar med ? Känns som att du har väldigt mycket fritid, eftersom att du hinner med att greja i ditt fina hem så mycket =)GLAD MIDSOMMAR !!

Svar: Hjärtliga tack för de fina orden. Jag tycker det är så himla skoj att få höra att jag kan bidra med ideer:). När det gäller färgen jag använder när jag målar gamla möbler etc så är det så att jag inte är någon expert i området. Jag brukar fråga om råd i färgaffärn, berätta vad för slags material möbeln är i och får då bästa tipsen. Men som oftast så grundar jag först med en vit grundfärg, som gör att den "riktiga" färger fäster bättre. 1 eller 2 strykningar med grund och sedan så många strykningar det behövs för ett så bra resultat som möjligt på just den möbeln jag målar då. Ibland krävs 2 ibland 5. Mitt nyaste skåp, krävde 5 strykningar för det bruna blödde igenom. Först använder jag då en färg som heter Vit bas vattenbaserad färg, från Jotun. Sedan avslutar jag med 1-2 strykningar med en halvblank oljefärg. Då blir det lagom blänkande och ser snyggt ut. Jag sprayar aldrig. Jag använder både pensel och rulle, stora möbler blir jätte bra med rulle.

När det gäller min fritid så har jag som alla andra en begränsad sådan. Och jag har ju också ett hus som ska städas, tvätt ska tvättas etc. Men jag väljer att lägga mkt tid på inredning och pyssel, för det ger mig så otroligt mycket tillbaka. Både energi och lycka. Och när det är ens största hobby, så blir det automatiskt lagt mycket tid på det. 

Andra spenderar kanske gärna timmar på kvällen framför tvn, och tycker det är avslappnande efter en hård dag på jobbet. Mens jag kan hålla på till sena timmen på kvällen och pyssla järnet:). Vi har heller inga barn och har bara oss själva att tänka på. Men så är det ju så att blogging ibland luras lite. Jag tar ibland massa bilder och så har jag bilder till 5 inlägg under en hel vecka:). Så allt av bilder är inte sekundfärskt:). Så vill jag bara tillägga att sedan vi köpte hus så finns det alltid något att göra:).

Måste bara säga att jag blev rörd när jag läste era frågor, det är mest personliga frågor vilket känns så mysigt, att ni bryr er om lilla mig och är nyfikna på mig som person. Tusen tack för att ni är så rara!!

Har ni fler frågor är det bara att ställa dem även efter detta!!