tirsdag 20. november 2012

Älskade barn, hvite kakemenn och julpyssel


Så var helgen över och mina systrar med barn har åkt hem till Sverige igen. Vi har haft det så otroligt mysigt.


På lördagen blev det mycket innepyssel då det regnade och var svart ute i stort sett hela dagen. Det blev hvite kakemenn. Barnen tyckte det var superskoj. Jag hittade ett jätte bra recept, degen blev superbra och så lättbakad. Avslutar inlägget med receptet. Barnen bakade i sina förkläden som jag sytt:).

Det blev en hel del smakning av glasyr, thihi.


Minstingen är så himla rolig med sitt kroppsspråk och mimik, det blir mycket skratt till den här lilla damen vill jag lova


Såhär fina blev kakorna, inte dumt för att vara gjorda av två små troll på 1 och 3 år.


Största "lilla" damen är min bästa vän. Hon är så smart och påhittig och hade mitt hjärta i sin hand första gången vi möttes på bb, lilla damen också såklart:). Mina guldklimpar


 Det blev tomt hemma när de åkte hem, så då blev det lite pyssel. Fick så fina notpapper av mamma. Dekorativt såhär till jul.


Jag har börjat lite smått med jul i köket. Ska bli kul att ta bilder i dagsljus i helgen och visa er.


Hvite kakemenn
oppskrift från tine.no
Ingredienser:
  • 100 g smeltet meierismør , avkjølt
  • 3 dl sukker
  • 2 dl h-melk (röd mjölk)
  • 1 ts hornsalt
  • 1 l hvetemel

Gör såhär:

Disse kakemennene blir enda bedre dersom du lar deigen skal stå kaldt en stund, gjerne natten over.

Rør sammen avkjølt smør, sukker, melk og halvparten av hvetemelet hvor du har blandet inn hornsalt. 

Tilsett mer mel til deigen er passe tykk.

Dekk kakemenndeigen med plast og la den stå kaldt, gjerne natten over.

Sett stekeovnen på 175 °C og finn fram en stekeplate med bakepapir.

Kjevle deigen til den er ca. ½ cm- tykk. Trykk ut figurer med pepperkakeformer og stek figurene i ca 7 minutter. Ta ut kakene av stekeovnen før de blir gylne.

La kakene avkjøles og tørke helt før de dekoreres med konditorfarge.
 


Önskar er alla en fin tisdagskväll!