onsdag 30. januar 2013

Glutenfri morotskaka


God onsdagskväll mina vänner.

Puh här har det gått i ett idag. Nu pustar jag ut och tar en paus från allt. Vad roligt att så många redan är med och tävlar i min Give away. Tänkte påminna varje dag fram till tävlingen avslutas, så ni som inte har sett tävlingen kan titta in hit.Länken ligger också överst på bloggen till höger.


På instagram idag skrev jag att jag skulle baka glutenfri morotskaka, och jag fick mycket respons och många ville gärna ha receptet, så jag tog några bilder på min kaka idag, och lägger upp receptet längst ned i inlägget.



Jag själv är inte allergisk mot gluten, men min kära mor är det. Jag bakar alltid något gott när de kommer hit till oss i Norge, och i morgon kommer de ju äntligen, så den här gången blev det alltså glutenfri morotskaka.


Alltid kul att fika med fina tillbehör:).




Den är jätte enkel att baka och blir precis lika fin som en vanlig kaka, om inte finare:).


Ingredienser :

4 ägg
2 1/4 dl neutral olja (tex solros)
ca 6 dl rivna morötter (tunna rivna små bitar, näst minsta hålet på rivjärnet)
4 1/2 dl ljus glutenfri mix
4 1/2 dl strösocker
1 tsk bakpulver
2 tsk äkta vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk malen kardemumma
1 tsk ingefära
1 ½ tsk kanel

Glasyr:

100 g philadelphiaost
25 g mjukt smör
2 1/4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Så här gör du:

Vispa äggen riktigt fluffigt. Blanda sedan i oljan och morötterna.

Rör ihop de torra ingredienserna och arbeta ner dem i morotssmeten.

Häll alltsammans i en form, 24-26 cm i diameter, med löstagbar kant.

Grädda i 175 graders ugnsvärme ca 60 minuter, olika ugnar gräddar lite olika, men ca en timme. Låt svalna.

Blanda ingredienserna till glasyren och bred över kakan.

Jag brukar dekorera morotskaka med tunnt skalade strimlor på toppen, som man bara lägger till sidan när man ska äta kakan.


Hoppas ni vill prova att baka den och tycker den är god. 

Önskar er en fin kväll