søndag 27. januar 2013

Ny takbelysning & lavendel


Hej på er. Hoppas ni har en fin söndag 

Igår hittade vi äntligen, efter snart 2 år i huset vår drömlampa till vardagsrummet. 

Vi har haft ganska många krav. Dels måste det vara en plafond då lampan ska sitta där vi hela tiden går, alltså kan det inte vara en lampa som hänger ner. Dessutom måste det vara lite storlek på den, ingen liten pluttig utan lite å ta i. Men så vill vi ju att den ska matcha vår stil också vilket är väldigt viktigt:), och jösses så många fula plafonder det finns. Jag har slitit mig i håret och varit så irriterad över alla tråkiga och fula lampor. MEN...så igår bestämde vi oss för att ta en liten "jakten på lampan" tripp och det gav utdelning...


Äntligen alltså...så hittade vi lampan med stor L. En blandning mellan en plafond och kristallkrona  Som vanligt när man hittar något man bara måste ha så fanns den ju såklart inte på lager. Så vi körde land och rike runt och tillslut var den vår:). Med 50% rabatt dessutom, vilket var ganska skönt då den kostade ganska många tusenlappar redan. Komiskt nog råkar vi alltid komma precis lagom att handla till rea jag och maken, haha.


Vi är så nöjda och den skiner så fint, det är 3 glödlampor i, mot varsin rikting så hela rummet blir upplyst vilket var något helt nytt för oss, här har vi suttit i mörkret i snart 2 år, haha:).



Med sina 50 cm i dm, sitter den som en smäck där i taket och lyser 


Jag är kanske larvig som blir så lyrisk över en lampa, men så är det när man är inredningsnörd, tror många är likadana som mig, eller hur:).


Silver & prismor, mycket fin kombo.





Mina Tine-K lyktor har fått komma fram igen, och tillsammans med mina mega-stora rosor (riktigt tjocka och goa) blir det ett fint stilleben. Törs nästan inte tända mitt rosa doftljus, nästan så jag äter upp det:), vilket får mig att minnas en dag när jag var jätte liten, inte många år alls, och fick en godisbit av min kusin som jag glatt började tugga i mig....Det var inte så smaskigt, det var stearin, haha.


På shoppingturen igår hittade jag den vackra lavendel-buketten, som såklart har fått flytta in i skåpet.




Lavendel 


Jag och min man sa igår, att det är verkligen bara positivt att vänta, och ta sig tid när det gäller köp av möbler och belysning. Vi har verkligen haft is i magen när det gäller allt vi har köpt till huset, alltså stora saker som möbler och lampor (inredning köper jag glatt och ivrigt utan att vänta det minsta, haha) och det har ju bara positiv efftekt. Nu har vi ju precis det vi drömt om och inga impulsköp man ångrar. Visst, jag har varit otålig och irriterad många gånger när man åkt hem tomhänt. Men den känslan går över fort, och man går vidare. Men när dagen sedan kommer, kanske veckor, månader och kanske t.om år senare och du hittar DET, då känns det så himla roligt.

Nu ska jag koka kaffe och jobba med lite pappersarbete, huset är nystädat och musiken är på:).

Lämna gärna ett litet spår efter dig, då blir jag sååå glad.

Ha en jätte trevlig söndag, och tack för att du tittade in